Łamańce językowe dla dzieci – przykłady
- Adela Sobisz
- 30 kwietnia, 2025
- Dziecko
Dzieci uwielbiają powtarzać zabawne, trudne zdania, które sprawiają, że język „łamię się” w połowie słowa. Takie łamańce językowe nie tylko wywołują śmiech, ale przy okazji rozwijają mowę i dykcję.
Stosowane regularnie, mogą znacząco poprawić wyraźność wypowiedzi, koncentrację oraz pamięć słuchową. Nadają się idealnie do zabaw w domu, przedszkolu czy szkole. Wystarczy kilka powtórzeń dziennie, by dziecko lepiej radziło sobie z trudnymi głoskami. Poniżej zebrano bogaty zestaw przykładów, które można wykorzystać od razu – bez dodatkowego przygotowania.
Spis Treści
ToggleNajprostsze łamańce dla najmłodszych
- Ala goli gila, gil gila goli.
- Tata tnie te tekturki, tekturki tnie tata.
- Ola łowiła ryby w rzece, ryby w rzece łowiła Ola.
- Mały miś miał mały meszek, meszek miał miś malutki.
- Królik kicał koło klonu, koło klonu królik kicał.
- Buda Basi była bardzo błotnista.
Te krótkie zdania idealnie nadają się dla przedszkolaków uczących się wymawiać głoski „r”, „l”, „m” i „t”.
Klasyki, które zna każde dziecko
- Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
- Szedł Sasza suchą szosą.
- Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie.
- Stół z powyłamywanymi nogami.
- Pchła pchłę pchała, pchła płakała, że ją pchła pchnęła.
- Cesarz często cesarzem jest, cesarzowej cesarz też.
To zestaw sprawdzonych łamańców, który sprawdzi się zarówno w szkole, jak i na logopedii.
Śmieszne i absurdalne rymowanki z trudnymi słowami
- Trzy trytony trąbiły na trąbach trzytonowych.
- Bartek bębnił w beczce buraki, bo buraki były bardzo beczkowate.
- Cztery czyżyki czytały w Ciechocinku cienkie książeczki.
- Trznadel trzepotał trzciną, trzęsąc trzewikami trenera.
- Kura krzyczy – kura kręci krągłe kulki kukurydzy.
- Dżdżownica Dżesika dźwiga dżem z Dżibuti.
Dzieci śmieją się przy ich wypowiadaniu, ale jednocześnie ćwiczą trudne dźwięki.
Łamańce z szeleszczącymi i syczącymi głoskami
- Szklanka z szczypiorkiem szczerzy się z szafki.
- Sześć szarych szeregów szło w szeregach przez szosę.
- Szofer szurał szuflą szeleszczących szyszek.
- Szczwany szczeniak szedł z szarpakiem przez szczaw.
- Szczur szurał w szczelinie szeleszcząc szalem.
- Szczęka szefa szczękała szurając szczękami szuflady.
Takie zdania pomagają doskonalić głoski „sz”, „cz”, „ś”, „s”.
Zestaw dla odważnych – im dłuższe, tym trudniejsze
- Król Karol tarł kartofle, królowa Karolina krajką krajała krążki.
- Siedem szczeżui suszyło się na suszarce szwagra Szczepana.
- Trzydzieści trzy trzydziestki trzydzieści trzy razy trzydziestkowały trzydziestkowe trzcinowiska.
- Pan Paweł pieczołowicie piekł piernikowe pierścienie przy piecu pana Piotra.
- Przez Przemyśl przemykał przemądrzały przemysłowiec przemysłową przyczepką.
- Dżem z dżdżownic Dżesiki dżdżysta dżdżownica do dżdżowniczego dżemu dodaje.
Zestaw idealny dla dzieci, które lubią wyzwania i nie boją się pomyłek.
Ciekawe łamańce z nazwami własnymi
- Grzegorz Brzęczyszczykiewicz z Chrząszczyżewoszyc, powiat Łękołody.
- W Szczecinie szeleszczące szeleszczące szelesty szeleszczą szczególnie.
- W Wadowicach Wanda wylewała wodę w wiadra Wojtka.
- Elwira i Edward edytowali edukacyjne edykty w Ełku.
- Basia z Bytomia bystro badała bystrość byków.
- Zenon z Ząbek z zapałem zamiatał zamek z zamszu.
Takie zdania są świetne, gdy dziecko zna już podstawowe łamańce i szuka czegoś bardziej oryginalnego.
Dwa zestawy do wspólnego ćwiczenia z dziećmi
Zestaw 1 – głoski „r”, „l”, „k”
- Król Karol rysował lalki kredką.
- Króliki kicały koło krzaków.
- Kolejka kolejarzy kolebała się kołysząc.
- Rolnik robił rulon różowego ryżu.
- Lalka Leny leżała leniwie.
- Reks rąbał rzepę równo rano.
Zestaw 2 – głoski „sz”, „cz”, „dż”
- Szara sowa szurała szyszkami.
- Czaszka czarodzieja czaiła się w cieniu.
- Dżem dżdżownicy dżdżysty dzień dżwięczał dźwięcznie.
- Czesiek czesał czapkę Czarusia.
- Szuflada szurała szklanką szafranu.
- Dżemowa dżungla dżwigowała dżez.
Zestawy można stosować zamiennie, np. raz w tygodniu dla urozmaicenia.
Powtarzanie trudnych zdań może być świetną zabawą i treningiem mowy
Choć niektóre zdania wydają się trudne, ich regularne powtarzanie przynosi szybkie efekty. Dziecko nie tylko zaczyna mówić wyraźniej, ale także chętniej bawi się słowem i językiem. Im więcej ćwiczy, tym lepiej radzi sobie z artykulacją i koncentracją. Najważniejsze, by nie zmuszać do powtarzania, lecz zachęcać wesołą formą i zabawną treścią. Łamańce językowe to prosty, ale skuteczny sposób na rozwój mowy – warto je mieć zawsze pod ręką.
- Wizyty patronażowe położnej – dlaczego są tak ważne dla mamy i dziecka?
- Światowy Dzień Czekolady – kiedy przypada?
- Międzynarodowy Dzień Pocałunku – kiedy przypada, jaką ma historię?
- Co kupić na Dzień Matki?
- Łamańce językowe dla dzieci – przykłady
- Co można zrobić z rolki po papierze toaletowym – 20 pomysłów dla dzieci
- Wybór idealnego fotelika samochodowego dla dziecka
- Dzień piżamy – kiedy wypada i jak jest obchodzony?
- Dzień wagarowicza – kiedy przypada i jak jest obchodzony?
- Nie tylko rower i zegarek – oryginalne prezenty na komunię 2025